Aby założyć start-up, potrzebny jest pomysł, środki finansowe, strategia, ale również wsparcie merytoryczne profesjonalistów. Młodzi przedsiębiorcy muszą wykazać się wiedzą z wielu dziedzin, co często jest bardzo trudne, zwłaszcza w przypadku start-upów, które w swej ideologii obejmują działania innowacyjne.

 

Content: Mianem start-upu określa się przedsięwzięcia innowacyjne, działania mające doprowadzić do powstania produktu czy usługi dotąd niedostępnej na rynku. Samo założenie i prowadzenie firmy wymaga od młodego przedsiębiorcy samozaparcia, zaangażowania, obszernej wiedzy, a także posiadania środków finansowych. Zdarza się, że niezbędne staje się wsparcie podmiotów zewnętrznych, zarówno w kwestii dostarczenia odpowiednich funduszy, jak i udzielenia wskazówek, co do sposobu prowadzenia biznesu. Finansowanie i mentoring to dwa podstawowe filary, na których warto budować start-up.

Niezbędnika start-upowca

Na początku pojawia się pomysł, ciekawy, świeży i zupełnie nowy. To dobry moment na założenie start-upu. Jednak, aby mógł on dalej funkcjonować, rozwijać się i przekształcać w dochodowy interes, trzeba wiele pracy i cierpliwości. Tu, podobnie, jak w przypadku każdego innego biznesu, potrzebny jest plan działania, strategia, tym ważniejsza, że innowacyjny produkt nie da się porównać z innym mającym już swoje miejsce na rynku. Przy zakładaniu start-upu pojawiają się więc dodatkowe pytania, a ryzyko niepowodzenia jest jeszcze większe. Czy jednak dobry pomysł i strategia wystarczą, by odnieść sukces? Żaden biznes nie rozwinie się bez wsparcia finansowego, dlatego też wiele start-upów walczy o różnego rodzaju dofinansowania – na badania, symulacje, patenty, działania promocyjne. Zdarzają się oczywiście przedsiębiorstwa, które bazują na wkładzie własnym, jednak wiele start-upów szuka źródeł finansowania zewnętrznego – korzystają z dotacji unijnych, kredytów, pożyczek, funduszy venture capital. Alternatywą jest udział w konkursach dla najbardziej innowacyjnych i ciekawych projektów, w których można wygrać nie tylko określoną kwotę, ale również usługi doradcze. To bowiem, czego często brak początkującym biznesmenom to praktyczna wiedza, jak odnaleźć się na rynku, jak promować produkty, jak dokonać ekspansji na rynki krajowe i zagraniczne. W tym miejscu warto wspomnieć o mentoringu, który ma niebagatelne znaczenie dla każdego początkującego przedsiębiorcy. Co mogą zyskać dzięki wsparciu zawodowców? Przede wszystkim fachową wiedzę z dziedziny marketingu, technik sprzedaży, prawa czy zarządzania. 

Kontakty biznesowe

W rozwoju biznesu liczą się kontakty, niezależnie więc, czy zakładany jest start-up, czy innego rodzaju firma, warto korzystać z możliwości poznania innych przedsiębiorców. Tu pomocne mogą okazać się sympozja, szkolenia, spotkania biznesowe, gdzie można wymieniać się wiedzą, pomysłami, nawiązywać relacje i kontakty. To właśnie dzięki takim inicjatywom rodzą się często długofalowe i owocne współprace, a start-upowcy zyskują wsparcie, a czasem również inwestorów. 

Więcej informacji o tym, jak zakładać start-up i gdzie szukać pomocy można znaleźć na https://www.startup.pfr.pl/pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *