Czy można nie jeść mięsa i być zdrowym, normalnie funkcjonować? Wegetarianie dowodzą, że tak. Trzeba jednak mieć świadomość, że odstawienie pokarmów zwierzęcych nie może być zbyt pochopną decyzją. Straty spowodowane tym posunięciem trzeba uzupełnić.

Wady i zalety diety wegetariańskiej

 

W podstawowym wariancie dieta wegetariańska zakłada odstawienie mięsa. Dopuszcza jednak spożywanie mleka i jaj (to laktoowowegetarianizm). Istnieją odmiany wegetarianizmu, które zakładają wykreślenie z jadłospisu również produktów odzwierzęcych, w tym jaj jako wczesnego etapu kury (laktowegetarianizm). Weganie idą jeszcze dalej, ponieważ nie jedzą wszystkich pokarmów pochodzenia zwierzęcego. Frutarianie odżywiają się tylko owocami i orzechami, natomiast witarianie sięgają wyłącznie po surowe owoce i warzywa.

Przejście na dietę wegetariańską wywołuje konieczność przeorganizowania życia. Wegetarianizm to bowiem nie tylko abstynencja od pokarmów mięsnych czy pochodzenia zwierzęcego, ale też styl życia.

Musimy wiedzieć, że wraz z mięsem pozbawiamy organizmu życiowych substancji – aminokwasów egzogennych, żelaza, wapnia, witaminy B12, które biorą udział w syntezie białek budujących organy i wielu życiowych procesach. Musimy ich szukać w innych produktach, np. roślinach strączkowych, np. grochu, fasoli, soi, bobie, soczewicy. Zdobycie i obróbka tych produktów może nastręczać trudności i pochłaniać więcej czasu niż zorganizowanie mięsa i innych pokarmów zwierzęcych.

Plusem diety wegetariańskiej jest bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, jakie kryją się w orzechach, pestkach, olejach roślinnych. Odżywianie się zgodnie z jej zasadami oznacza też zredukowanie w organizmie poziomu kwasów nasyconych i toksyn, które przedostają się niego wraz z mięsem.